Naar hoofdinhoudwerkgeversvereniging
uitgeverijbedrijf

5 aanbevelingen uit rapport-Van Rijn

13-02-2024

Werken onder strakke deadlines en focus op het leveren van topkwaliteit. Dit komt natuurlijk niet alleen in de mediawereld voor, maar ook in andere werkomgevingen. Volgens de commissie-Van Rijn zijn het belangrijke risicofactoren voor het ontstaan van grensoverschrijdend gedrag.

Op donderdag 1 februari verscheen het langverwachte rapport van de commissie naar grensoverschrijdend gedrag binnen de publieke omroep. Wat kunnen andere werkgevers hiervan leren? AWVN heeft de belangrijkste aanbevelingen op een rij gezet.

Vijf aanbevelingen voor werkgevers om een veilige werkplek te creëren

• Investeer in de kwaliteit van leiderschapsgedrag

• School leidinggevenden in het herkennen van grensoverschrijdend gedrag

• Kijk niet alleen naar incidenten, maar ontdek de achterliggende patronen

• Zorg ervoor dat werknemers zich veilig kunnen uitspreken

• Doe het samen: zorg voor duidelijke checks and balances binnen de organisatie

Het is niet eenvoudig om de werkcultuur binnen een bedrijf te veranderen. Daar is tijd voor nodig en het moet op verschillende niveaus gebeuren: vanuit de directie, leidinggevenden én collega’s onderling. Iedereen heeft daar een rol in. Het gaat mis als in een organisatie alleen de prestaties centraal staan, in plaats van hoe het werk op een goede én plezierige manier gedaan kan worden. Zoals de commissie-Van Rijn ook schrijft: “Gezonde organisaties kenmerken zich door respectvolle omgangsvormen van hoog tot laag.” Het is belangrijk dat er een cultuur is waarin mensen respectvol met elkaar omgaan, iedereen zich kan uitspreken en gelijkwaardig wordt behandeld.

Bron: AWVN